• In Stiens werken Alliade ouderenzorg en gehandicaptenzorg nauw samen

Hoe kijkt het team van Hayema State terug op de komst van Oeds

Zorgcoördinator Annette Brouwer-Kolk en verzorgende-IG Krista van der Schaaf blikken terug op de komst van Oeds binnen Hayema State. ‘Werken met een nieuwe doelgroep vraagt om een andere mind-set. En natuurlijk kost het extra inspanning. Maar de komst van Oeds en de twee andere cliënten met een verstandelijke beperking zijn een verrijking voor ons team!’ 

Annette: ‘Cliënten met een verstandelijke beperking worden ouder en krijgen daardoor ook steeds meer ziekten en ouderdomsklachten. De zorgvraag wordt groter. Vandaar dat we bij Alliade steeds meer samenwerken tussen de gehandicaptenzorg en ouderenzorg. We versterken elkaar. En wij als team spelen graag flexibel in op wat er nodig is.’ 

Intensief samenwerken

 ‘Over de vraag of Oeds bij ons kon komen, hebben we niet getwijfeld. Er was toevallig net een kamer vrij en we besloten hem in Stiens de 24-uurs zorg te geven die hij nodig had. De eerste fase was vooral qua zorg heel intensief. Samen met zijn zus Aafke en persoonlijk begeleider vanuit de gehandicaptenzorg hebben we goed gekeken naar communicatie, zijn angsten en hoe we hem het beste kunnen helpen. Heel bijzonder hoe we alles konden bespreken en in zorgplannen vertaalden. Aafke noemen wij wel eens hét medicijn voor Oeds. Als hij onrustig is of er is iets, dan weet zij altijd precies wat hij nodig heeft. We doen het echt samen.’ 

Een andere blik

 Krista: ‘We merken dat het contact met familie heel anders is. Bij dementie leren we familieleden hoe ze kunnen omgaan met hun naaste. Ze kennen hun familielid zo niet. In de gehandicaptenzorg ben je als familie al een leven lang betrokken. En kunnen wij juist heel veel van hen leren. 

We organiseren klinische lessen en ontwikkelen ons als team. Het mooie is dat we ook op een andere manier naar ons werk kijken. Als professionals in de ouderenzorg zijn we minder gericht op coachen en ontwikkelen. Van de gehandicaptenzorg leren we meer te begeleiden met de handen op de rug. We nemen minder taken over en kijken juist hoe we op een coachende manier kunnen helpen.’