Klachten
Lopen zaken anders dan je graag had gezien? Of ben jij van mening dat gemaakte afspraken niet worden nagekomen? Blijf er niet mee zitten. Laat ons dit vooral weten. We gaan dan graag in gesprek om samen een oplossing te zoeken. Wanneer je ontevreden bent, zijn er verschillende mogelijkheden om dit onder onze aandacht te brengen.
Lopen zaken anders dan je graag had gezien? Of ben jij van mening dat gemaakte afspraken niet worden nagekomen? Blijf er niet mee zitten. Laat ons dit vooral weten. We gaan dan graag in gesprek om samen een oplossing te zoeken. Wanneer je ontevreden bent, zijn er verschillende mogelijkheden om dit onder onze aandacht te brengen.
Bespreek jouw klacht met de direct betrokken(en)
Een van onze kernwaarden is ‘nabij’. Nabij is er zijn voor een ander. Je kunt alleen nabij zijn als je weet wat er speelt. Wanneer je weet wat goed gaat en wat niet. Dit betekent ook dat wij het waarderen wanneer je jouw klacht eerst bespreekt met de betrokken medewerker. We vinden het erg belangrijk dat jij jouw ontevredenheid in alle open- en eerlijkheid kunt bespreken. De medewerker zal respectvol met jouw klacht omgaan. Kom je er niet uit met de medewerker of vind je het lastig om jouw klacht te bespreken? Dan kun je gebruikmaken van onze klachtenregeling.
Bespreek jouw klacht met de klachtenadviseur
Heb je een klacht die je bespreekbaar wil maken? En zoek je daar ondersteuning bij? Onze klachtenadviseur Tettie van der Graaf kan jou daarbij helpen. Dat geldt ook voor cliënten van BaanPlus. De adviseur is hiervoor speciaal opgeleid en heeft veel ervaring.
Jouw klacht wordt inhoudelijk niet door de klachtenadviseur behandeld. Zij adviseert en ondersteunt jou, zodat jouw klacht op de juiste plaats en op de juiste manier wordt behandeld. Zij probeert door bemiddeling tot een oplossing te komen. Bij deze bemiddeling neemt zij een neutrale positie in. Je kunt de klachtenadviseur bellen en mailen.
- Telefoon: 06-21329665
- E-mail: klachten@alliade.nl
Klachtenregeling Wet zorg en dwang
Voor alles rondom de Wet zorg en dwang (Wzd) is een speciale klachtenregeling. Hier kun je terecht als je een klacht hebt over onvrijwillige zorg. De vertrouwenspersoon Wzd heeft binnen deze regeling een belangrijke rol. Je kunt ook eerst de klachtenadviseur vragen stellen, zij kan je ook helpen met de doorverwijzing naar een clientvertrouwenspersoon Wzd.
Mocht je er met de hulp van de clientvertrouwenspersoon Wzd toch niet uitkomen, kun je er voor kiezen je klacht over de Wet Zorg en Dwang in te laten dienen bij de Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KOCZ).
Je kunt jouw klacht over onvrijwillige zorg en de Wzd niet zelf rechtstreeks indienen bij de KCOZ. Dit moet altijd via Alliade via klachten@alliade.nl. Na ontvangst van de klacht neemt het KCOZ contact met jou op. Voor meer informatie over dit onderwerp verwijzen wij je naar de pagina Wet zorg en dwang.
Daar vind je ook een link naar de contactgegevens van de clientvertrouwenspersonen WZD.
Geschillencommissie voor de gehandicaptenzorg en ouderenzorg
Als je na het traject van klachtbemiddeling met de klachtenadviseur nog steeds ontevreden bent, heb je de mogelijkheid om je klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Zorg. Om je klacht door deze commissie te laten behandelen, moet je deze binnen een termijn van één jaar na melding bij de zorgaanbieder indienen.
De Geschillencommissie Nederland bestaat uit meerdere commissies die gespecialiseerd zijn in het behandelen van specifieke onderwerpen. Binnen de zorgsector zijn er bijvoorbeeld commissies zoals de Geschillencommissie Gehandicaptenzorg en de Geschillencommissie Verpleging en Verzorging. De uitspraak van zo'n commissie is bindend. Dat betekent dat het niet mogelijk is om daarna inhoudelijk nog een gerechtelijke procedure te starten.
Als er geen oplossing wordt bereikt via andere wegen, kun je je wenden tot de Geschillencommissie Zorg. Meer informatie hierover lees je op de website van de Geschillencommissie.
Klachtencommissie voor de jeugdzorg
Ben je na de bemiddeling met de klachtenadviseur nog steeds ontevreden? Dan kun je ervoor kiezen om je klacht voor te leggen aan de externe klachtencommissie van Jeugdhulp Friesland. Het is ook mogelijk om zonder tussenkomst van de klachtenadviseur, een klacht in te dienen bij deze externe klachtencommissie.
Het emailadres voor de klachtencommissie is: klachten@cbkz.nl
Het postadres is:
Klachtencommissie Jeugdhulp Friesland |
Antwoordnummer 570 |
4200 WB Gorinchem |